Alkmaarbaan

De Alkmaarbaan is een gelijkstroombaan in de schaal H0 en geeft ongeveer de spoor situatie in en rond Alkmaar weer aan het begin van de jaren vijftig. 'Ongeveer', want wegens de vorm en afmetingen van onze clubruimte hebben we wat concessies moeten doen. Zo is bijvoorbeeld de bocht bij de Wochnumse buurt rechtgetrokken en zijn er een paar gebouwen verplaatst.

Naast het station van Alkmaar en de oude draaibrug over het Noordhollands Kanaaal hebben we ook nog een plekje gevonden voor de hefbrug over kanaal Alkmaar - Kolhorn en de replica van het oude station van Heerhugowaard.

De Alkmaarbaan is de oudste baan van de Modelspoorclub Alkmaar en is door de jaren heen een aantal keer verhuist. Een groot deel van de scenery heeft de verhuizing en de tijd redelijk overleeft maar, toch valt er nog wel het een en ander te renoveren. Omdat alle gebouwen zelf gebouwde schaalmodellen naar de werkelijkheid zijn vragen dit soort renovatiewerkzaamheden vaak veel tijd.

Besturing

De Alkmaarbaan is analoog en digitaal tegelijk. Het is mogelijk om met analoge en digitale treinen door elkaar heen te rijden. De hele baan is voorzien van een bloksysteem wat voorkomt dat treinen tegen elkaar kunnen botsen.

Voor de aansturing is er gekozen voor het Dinamo systeem in combinatie met het programma Koploper maar, in principe kan dit elk willekeurig programma zijn.

Lopende projecten:

Op dit moment is er gestart met het vervangen van alle sporen en wissels op de baan. De baan is oorspronkelijk gebouwd met code 100 rails van Roco. Deze rails is echter niet meer verkrijgbaar en het aanbod tweedehands wordt ook steeds kleiner. Om de baan in de toekomst ook nog goed te kunnen blijven onderhouden is ervoor gekozen om alle rails te vervangen door Piko-A rails.

Na het vervangen van de rails wordt ook direct de omliggende scenery onder handen genomen. Op deze manier hopen we over een aantal jaar een compleet gerenoveerde baan te hebben die weer jaren mee kan.


De rails is hier grotendeels verwijderd. De ballast moet nog verwijderd worden.



Alle rails en ballast voor het perron van Alkmaar is verwijderd.

Station Alkmaar ligt inmiddels weer terug waar het vroeger lag. Doordat de hart op hartafstand van de Piko A-rails niet overeenkomt met de oude afstand van de Roco rails, moesten we een aantal consessies doen. Zo moesten we een opstelspoor slachtofferen om alle sporen te laten passen op het nieuwe baanplan. Daarnaast is er een derde spoor naar het schaduwstation gekomen waardoor een grotere variateit aan treinverkeer mogelijk is.


Een paar weken later was alle oude rails weg en lag het eerste spoor alweer op zijn plaats.


De zuidkant van station Alkmaar ligt alweer.


De nieuwe overkapping is over de baan gehangen en een groot deel van de rails ligt weer.